vrijdag 13 augustus 2021

Koga Miyata FullPro 1981

Het heeft 'n tijd geduurd maar eindelijk is het dan zo ver.
Oké, nog wat kleinigheidjes en verder wordt niemand geacht te zeuren.
Opgebouwd in mijn aanwezigheid door Erik Boelen waarvoor hartelijke dank. Erik maakte ook de fotoserie.
Jan Nijssen haalde 'n lelijke slag uit het achterwiel en zonder de tips van Marcel Smit had het nog véél en véél langer geduurd. 
Peter Winnen bedankt voor de inspiratie, dit jaar veertig jaar geleden.


In de folder en op de teamfoto heeft de fiets een wit stuurlintje. Die dag had Peter 'n blauw. Laten we dat nou toevallig in huis hebben. En afgewerkt met witte tape, zoals hierboven. De remkabels in de folder zijn zwart, op de teamfoto is het niet helemaal duidelijk, Alpe d'Huez lijkt met zilver/grijskleurige beklommen.



Winnen zal wel met de originele Dura Ace AX dynamic drive hebben gereden. Hier zit een adapterje tussen de crank en het pedaal. 
De ketting is geen Dura Ace en de bidonhouder is van TA. Daar was niks over te vinden in de folder maar op de foto's leek dat, ook gezien de tijd, de meest passende keuze.


Geen tubes voor Fabio, dus ook niet Mavic GP4, de velgen van Peter. En zie maar eens aan de zwarte G40-velgen te komen.  De bandjes moeten nog vervangen worden door 'skinwalls', huidkleurige zijkanten. 
Het zadel is, zoals U nog net ziet, het correcte. Alleen zou Peter op het originele zadel hebben gereden? Zadelkeuze lag, zeker toen, nogal gevoelig.
De remblokjes achter moeten ook nog worden vervangen. Daarvoor zal een andere fiets, efkes elders opgeslagen, als donor moeten dienen.


Het originele metalen dopje voor op de stuurvoorbouw viel op de mat een half uur na thuiskomst van fiets en schrijver dezes. Uit Zwitserland ..
De stuur bocht van SR, de Foursir, bleek een probleem. Het is een 3ttt Merckx geworden.


Oh ja, een algemene opmerking. Aleen originele teamfietsen hebben met grote letters Koga Miyata op de balhoofdbuis staan. Deze niet. Dat geldt ook voor de GP4 velgen, daar staat met grote letters Mavic op, alleen bij de teamfietsen. Hier dus al helemaal niet want die velg zit er niet eens op.


And there she goes ..., eh, hij. Voor een korte check. Zadel en stuur leken op de goede hoogte, louter op 't oog van de meester!
Het échte testritje van een dag later gaf zeker geen reden op 112 te bellen.
Lekker fietsje!


De originele pomp van Karasawa waren we vergeten voor het ritje en het Koga Miyata zadeltasje ligt ergens in een doos. Wel weer Detto Pietro's met Koga Pro d'r op aan de voeten gehad. 
En zo'n truike met oranje onderrug natuurlijk.
Veertig jaar later.

2 opmerkingen: