Pagina's
▼
dinsdag 28 november 2017
maandag 27 november 2017
Wereld Zadel
Zo'n beetje 't laatste wat je kunt zeggen,
'Alan? Dat kan me aan de reet roesten.'
Nu aangetoond.
'Alan? Dat kan me aan de reet roesten.'
Nu aangetoond.
je meent 't, waar te koop? |
zondag 26 november 2017
vrijdag 24 november 2017
Zwarte Vrijdag Post
Zwarte vrijdag,
mooie mopperdag,
efkes zeiken,
geen hond die d'r last van heeft.
Al dagen achtervolgt het SmoelenBoek uw Fabio,
of hij een bijbaan wil als postbezorger bij PostNL.
Teveul posts van wielrenners, fietsers en fietskoeriers geopend.
Grote Broer houdt hem in de gaten.
Nou weet Fabio hier in z'n nabije omgeving zonder nadenken meteen drie wielrenners die postbode waren,
fons van katwijk |
leo pots, collectie wiel kuntzelaers |
toon van de wetering, archief piet kessels |
er zijn grotere rampen denkbaar zo U ziet.
Zoals dat geniepige gegluur, gespioneer.
Niet dat Fabio zoveel te verbergen heeft maar een mens weet niet wat de toekomst brengt.
maxwell smart en agent 99 |
En hoezo bijbaan?
Postbode, een eerzaam beroep met een eigen geheim, 't briefgeheim.
En daar is nu verdomd weinig meer van over!
donderdag 23 november 2017
woensdag 22 november 2017
dinsdag 21 november 2017
Seeckerheden uit Lieshout
Die van Swinkels, dat proeft een frequente innemer van dit periodiekje terstond.
Die van Bavaria.
Die van blauwe wielertruikes,
behalve als blauw niet mag, dan zijn ze rood.
Voor de eventueel verdwaalde passant alhier,
rode Bavaria-truikes promoten bier waar een mens niet blauw van word, maltbier.
Maar het Amsterdamse blauw, dronken, dè kenne ze in Lieshout nie.
En consequent-zijn is ook niet een typisch zuidelijke eigenschap.
Die ster hierboven wijst naar het zuiden en dat is niet om de Drie Koningen de weg te wijzen maar vanweges dat Lieshout in 't zuiden ligt.
Malt met blauw en rood.
En geel en oranje, toe maar ...
Fabio's zorgvuldig opgezette verhaal onderuit gehaald door z'n eigen klerenkast,
bezopen toch?
Maar terug naar dat truike hier helemaal bovenaan,
de jongst aangekomen en tevens oudste telg van Bavaria in die klerenkast.
Bepaald spraakzaam is 't niet te noemen,
acryl, geflockt, nergens een etiketje te ontdekken,
Van ná 1955, toen werd 3-ES op de markt gebracht en vóór 1981 want toen had Fabio dít truike.
En ook dichter bij 1981 dan bij 1955, dat snapt iedere onnozelaar.
De bierkar met vierspan?
Onbetrouwbaar, duidelijk een zespan ...
Waarschijnlijk bent U het met Fabio eens,
alles roept vragen op vandaag d'n dag.
Niks is wat 't lijkt.
Zelfs Pietje Damen, geboren recht tegenover de huidige brouwerij, aan de Aarlese kant van 't Wilhelminakanaal, die kan 't niet zeggen, was toen al lang en breed kroegbaas in Helmond.
Moeder Mien misschien maar dat zullen we nooit weten.
foto: anefo |
Het moet nie gekker worre....
Het zal toch wel van Lieshout zijn geweest Piet?
zondag 19 november 2017
Christian Seznec
Christian Seznec, geen veelwinnaar maar hij wist zich wel in de kijker te fietsen,
koos zijn overwinningen zorgvuldig.
Twee jaar achtereen 'n Touretappe zorgt ervoor dat 'Seznec' in onze geheugens is gegrift.
En vandaag alweer 65 jaar.
Seznec!
zaterdag 18 november 2017
woensdag 15 november 2017
Peelduiker te water
Welingelichte bronnen nabij de organisatie bevestigen wat al langer gefluisterd werd in kringen van retrorenners, toerfietsers die zich bij voorkeur op staal en in wol verplaatsen.
Na afloop van de 5e Stalen Ros Turf Toertocht, een wielerevenement in de Peel, georganiseerd door en voor een subcultuur in bovenstaande wielergemeenschap welke zich heeft gespecialiseerd in modderige landweggetjes, velden en bossen op fietsen met slecht werkende remmen, zou zich een ernstig incident hebben voorgedaan.
De in deze kringen alom bekende 72-jarige GvD zou na afloop van de rit tijdens een poging zijn Gazelle te reinigen te water zijn geraakt.
Naar het schijnt was het de doofste retrorenner, visueel immer alert, die GvD z'n fiets zag onderdompelen en na enkele seconden zag verdwijnen in het donkere, ijzig koude water van de Noordervaart. De Noordervaart is in 1808 aangelegd door Napoleon Bonaparte als onderdeel van het Grand Canal du Nord en in 1854 tot vaardiepte uitgegraven voor de turfaken. Gevoeglijk mag worden aangenomen dat GvD een kleine twee meter onder water verdween.
Het levensinstinct van de toch al bejaard te noemen retrorenner was dermate sterk dat hij, ondanks de aanwezigheid van een rugzak met zes kilo fietsgereedschap op diens rug, naar lucht happend zijn hoofd boven water wist te krijgen. De visueel alerte auditief gehandicapte retrorenner reikte GvD de helpende hand doch was in zijn eentje ondanks onmetelijke inspanning niet in staat de drenkeling op het droge te krijgen. Gelukkigerwijze kwam er ondersteuning van enkele te hulp springende retrorenners en kreeg de drijfnatte drenkeling weer vaste grond onder de voeten.
Beide te water geraakten tot grote vreugde herenigd.
Alsof er niets bijzonders was gebeurd bracht de zojuist gereddende zijn kostbaar stalen ros naar een veilige haven.
Drenkeling en redder met 'n overheerlijke welverdiende mok warme chocolademelk.
Laat niet als dank voor het aangenaam verpozen ....,
ter gerustelling,
de Gazelle van GvD is inmiddels geheel gedemonteerd en gespoeld met dieselolie waarbij de binnenkant van het frame ingespoten is met naaimachine-olie.
De eigenaar heeft weer praatjes maar dat is eigenlijk nooit anders geweest.
Van onze correspondent te water.
Na afloop van de 5e Stalen Ros Turf Toertocht, een wielerevenement in de Peel, georganiseerd door en voor een subcultuur in bovenstaande wielergemeenschap welke zich heeft gespecialiseerd in modderige landweggetjes, velden en bossen op fietsen met slecht werkende remmen, zou zich een ernstig incident hebben voorgedaan.
De in deze kringen alom bekende 72-jarige GvD zou na afloop van de rit tijdens een poging zijn Gazelle te reinigen te water zijn geraakt.
Naar het schijnt was het de doofste retrorenner, visueel immer alert, die GvD z'n fiets zag onderdompelen en na enkele seconden zag verdwijnen in het donkere, ijzig koude water van de Noordervaart. De Noordervaart is in 1808 aangelegd door Napoleon Bonaparte als onderdeel van het Grand Canal du Nord en in 1854 tot vaardiepte uitgegraven voor de turfaken. Gevoeglijk mag worden aangenomen dat GvD een kleine twee meter onder water verdween.
Het levensinstinct van de toch al bejaard te noemen retrorenner was dermate sterk dat hij, ondanks de aanwezigheid van een rugzak met zes kilo fietsgereedschap op diens rug, naar lucht happend zijn hoofd boven water wist te krijgen. De visueel alerte auditief gehandicapte retrorenner reikte GvD de helpende hand doch was in zijn eentje ondanks onmetelijke inspanning niet in staat de drenkeling op het droge te krijgen. Gelukkigerwijze kwam er ondersteuning van enkele te hulp springende retrorenners en kreeg de drijfnatte drenkeling weer vaste grond onder de voeten.
'Twee meter zonk ik diep, mijn gsm stond stil maar mijn hart liep!'De zojuist aan een wisse dood ontsnapte GvD werd door enkele empathisch begaafde retrorenners emotioneel ondersteund terwijl enige tevens praktisch onderlegden een poging om GvD's dierbare Gazelle op te vissen met succes beloond zagen worden.
Beide te water geraakten tot grote vreugde herenigd.
Alsof er niets bijzonders was gebeurd bracht de zojuist gereddende zijn kostbaar stalen ros naar een veilige haven.
Drenkeling en redder met 'n overheerlijke welverdiende mok warme chocolademelk.
Laat niet als dank voor het aangenaam verpozen ....,
ter gerustelling,
de Gazelle van GvD is inmiddels geheel gedemonteerd en gespoeld met dieselolie waarbij de binnenkant van het frame ingespoten is met naaimachine-olie.
De eigenaar heeft weer praatjes maar dat is eigenlijk nooit anders geweest.
gvd raakte ter hoogte van de geparkeerde auto's te water |
enkele meters verderop |
Van onze correspondent te water.
dinsdag 14 november 2017
Vittorio Adorni
1965 |
1968 |
1969 |
winnaar van de Ronde van Sardinië, tweemaal de Ronde van Romandië, de Ronde van Zwitserland, de Ronde van België, tweemaal derde en eenmaal tweede in Luik-Bastenaken-Luik, tweede in Milaan-San Remo en vijfde in de Vuelta.
Niet zomaar een greep maar er blijft nog genoeg over wat niet is vermeld.
En wegkapitein voor Gimondi en Merckx. Met deze palmares!
Nadien nationaal en internationaal sportbestuurder.
Vandaag 80 jaar.
zaterdag 11 november 2017
RIP Ad van Meurs
Het wordt 'n stuk stiller op de wegen.
De muzikale wegen in en rond de Peel.
link naar het eindhovens dagblad |
vrijdag 10 november 2017
Smalle Marges
Stalen Ros zelf en uw nederig Fabiooke hadden het er onlangs nog over.
Zie je nog wel eens een hedendaagse cyclocrosser langer dan vijf seconden met de fiets op de rug?
Oké, iemand in 't losse zand bergop in achtervolging op Mathieu van der Poel na 'n stuurfout.
Of zonder stuurfout maar dan op een recent door het plaatselijk grondverzet gestorte gletsjer van los geel zand.
En dat terwijl dat carbon zo licht is ..., maar nu dwalen we (Fabio) af.
Daarstraks moest hij (Fabio) er nog aan denken.
Toen hij de mooie Aziatische Golden Boys van z'n wielekes verwijderde.
Nylon met een mooi en geschikt profieleke erop, maar 28-622.
En dan de smalle versie van 28.
Het moet gezegd, ze pasten perfect op de Gitane-CJV.
Nietwaar?
U ziet het niet?
Toch wel die vaag oplichtende nylon gumwalls?
Maar zoals wel vaker, de golfstroom of zoiets gooide roet in het eten.
Eigenlijk is alle ellende begonnen toen de weersverwachting weersvoorspelling werd.
Vroeger wist je niet beter en deed je maar wat en viel het dus nooit tegen.
Nu weet je wat en doe je wat en blijkt achteraf dat het anders beter was geweest.
Maar er is dus regen voorspeld.
En dan is er kans op modder.
En daar dien je dan doorheen te fietsen als het niet anders kan.
Wat niet zal lukken met die 28 extra small.
Terrrwijllll,
nu komt het,
er smalle bandjes in diejen fiets moeten.
Want, de naam zegt het al, de Gitane-CJV is een omgebouwde racefiets.
Christje Jeucken heeft een waarschijnlijk overbodig Gitane-frame gemodificeerd, zo heet dat heden ten dage.
Prima, dat deden er toen wel meer, zoals destijds ook menigeen op 'n gewone racefiets het veld omwoelde.
foto: archief wiel kuntzelaers |
Ook al heeft Christ de liggende achtervorken mogelijk wat aangepast,
de banden van vandaag d'n dag zijn écht dikker.
En met de Huret achterpat kun je ook niet veel kanten op.
Vanweges die overgang van weersverwachting naar weersvoorspelling ontstond er dus een uitdaging in Casa Farelli.
Maar bent gerust, 't is opgelost.
Deutsche Gründlichkeit van Schwalbe, de CX Comp 30-622.
Iets dikker en smal genoeg, het past en modder, bladeren en ander ongerief kan er vantussen.
Alleen is het profiel nu naar verwachting weer minder.
Laten we (Fabio) er maar niks van verwachten,
des te minder voorspelbaar het wordt.
Oh ja, hierboven,
dat is geen cross, dat is de Muro di Sormano in 1960.
De eerste keer in de Ronde van Lombarije.
Ercole Baldini ging omhoog met 44x29.
Anquetil met 42x27.
Naar verwachting liepen de meesten, voorspelbaar.