Pagina's

vrijdag 10 november 2017

Smalle Marges


Stalen Ros zelf en uw nederig Fabiooke hadden het er onlangs nog over.
Zie je nog wel eens een hedendaagse cyclocrosser langer dan vijf seconden met de fiets op de rug?
Oké, iemand in 't losse zand bergop in achtervolging op Mathieu van der Poel na 'n stuurfout.
Of zonder stuurfout maar dan op een recent door het plaatselijk grondverzet gestorte gletsjer van los geel zand.
En dat terwijl dat carbon zo licht is ..., maar nu dwalen we (Fabio) af.

Daarstraks moest hij (Fabio) er nog aan denken.
Toen hij de mooie Aziatische Golden Boys van z'n wielekes verwijderde.
Nylon met een mooi en geschikt profieleke erop, maar 28-622.
En dan de smalle versie van 28.
Het moet gezegd, ze pasten perfect op de Gitane-CJV.


Nietwaar?
U ziet het niet?
Toch wel die vaag oplichtende nylon gumwalls?
Maar zoals wel vaker, de golfstroom of zoiets gooide roet in het eten.
Eigenlijk is alle ellende begonnen toen de weersverwachting weersvoorspelling werd.


Vroeger wist je niet beter en deed je maar wat en viel het dus nooit tegen.
Nu weet je wat en doe je wat en blijkt achteraf dat het anders beter was geweest.
Maar er is dus regen voorspeld.
En dan is er kans op modder.
En daar dien je dan doorheen te fietsen als het niet anders kan.
Wat niet zal lukken met die 28 extra small.

Terrrwijllll,
nu komt het,
er smalle bandjes in diejen fiets moeten.
Want, de naam zegt het al, de Gitane-CJV is een omgebouwde racefiets.
Christje Jeucken heeft een waarschijnlijk overbodig Gitane-frame gemodificeerd, zo heet dat heden ten dage.
Prima, dat deden er toen wel meer, zoals destijds ook menigeen op 'n gewone racefiets het veld omwoelde.

foto: archief wiel kuntzelaers
Niks mis mee dus maar wel wat minder ruimte voor dikke banden.
Ook al heeft Christ de liggende achtervorken mogelijk wat aangepast,
de banden van vandaag d'n dag zijn écht dikker.
En met de Huret achterpat kun je ook niet veel kanten op.


Vanweges die overgang van weersverwachting naar weersvoorspelling ontstond er dus een uitdaging in Casa Farelli.
Maar bent gerust, 't is opgelost.
Deutsche Gründlichkeit van Schwalbe, de CX Comp 30-622.
Iets dikker en smal genoeg, het past en modder, bladeren en ander ongerief kan er vantussen.
Alleen is het profiel nu naar verwachting weer minder.
Laten we (Fabio) er maar niks van verwachten,
des te minder voorspelbaar het wordt.

Oh ja, hierboven,
dat is geen cross, dat is de Muro di Sormano in 1960.
De eerste keer in de Ronde van Lombarije.
Ercole Baldini ging omhoog met 44x29.
Anquetil met 42x27.
Naar verwachting liepen de meesten, voorspelbaar.

1 opmerking: