donderdag 9 mei 2019

Tim-Oil en tobben met Vissers


Een Tim-Oil trainingsvest.
Beroepsmatig kan het nooit lang zijn gedragen.
Dat 't wel wat geleeje heeft komt door de jaren, 't is van 1974.
Wel pas vanaf half maart.

In 1973 had Ton Vissers met Canada Dry er een behoorlijke puinhoop van gemaakt.
Daags voor de Tour weigerden de renners van start te gaan als ze hun achterstallig salaris niet kregen.
Dat werd net op 't nippertje geregeld waardoor de equipe in Scheveningen (!) alsnog van start ging met de proloog.
Het zou vreemd zijn als deze Tour voor zo'n ploeg een succes zou zijn geworden.
Niet dus, geen etappewinst, slechts vier van de elf haalden de einduitslag, 33e was de hoogste klassering en elfde van de twaalf in het ploegenklassement.

Het jaar erop startte Vissers met Robot-Gazelle, sommige mensen zijn hardleers.
Het gedonder met niet-betalen ging door met als gevolg dat de ploeg zich splitst en de Limburgse renners als Tim-Oil verdergaan.



Door inzet van Fred Rompelberg en met betrokkenheid van belangenvertegenwoordiger Eddy Beugels raapt de Roermondse ondernemer Theo Timmermans de scherven op van Vissers.
De zes Limburgers worden nadien nog aangevuld met Theo van der Loo en Jan van Katwijk.

Drie overwinningen zullen volgen,
Wim Kelleners in Tessenderlo, Jo Vrancken

jo vrancken  voor tim-oil
in Linne en Jan Krekels in Geetbets.
Het einde van het seizoen betekent ook het einde van Tim-Oil.


Op de mouwen is de afdruk vrijwel volledig vervaagd.
Jammer genoeg wel passend voor de ploeg.

Wim Kelleners rijdt het jaar erop tot eind mei voor Alsaver-Jeunet-DeGribaldy.


Met weer Ton Vissers in de ploegleiding.
Vissers was in dienst bij Alasaver, een producent van een anti-kater pil, het zou de alcoholafbraak versnellen. En van renners werd verwacht dat ze die pillen aan de man brachten.
Dat liep helemaal in het honderd toen de Nederlandse Warenautoriteit en 'n consumentenprogramma op TV wat te melden hadden over de betrouwbaarheid van Alsaver.
Tobben met Vissers ...
En Wim Kelleners wordt vandaag 69 jaar.


Met dank van Theo van Berlo

3 opmerkingen:

  1. Was Ton Vissers dan een twee gesplitst dat jaar? Ik meen me te herinneren dat hij ploegleider was tot 31 maart bij Robot, en bij de voortzetting ervan vanaf 1 april...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Eh nee. Vissers is niet betrokken bij Tim-Oil. Of wat bedoel je?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oké Fabio, dan heb ik idd te snel je blog geïnterpreteerd. Sorry, mijn fout. Overigens op papier heette die ploeg (waarover je het hebt) wel Robot Gazelle, maar laatst genoemde stond niet vermeld op de truien. Wel reden ze op materiaal (in het oranje) van de Dierense fabrikant. Ik weet dat i.v.m. achterstallige betalingen fietsen door renners (terecht) niet altijd zijn ingeleverd.

    BeantwoordenVerwijderen