dinsdag 24 maart 2020

Alie Zijlmans

Alie Zijlmans,
een van de pioniers van het Nederlands dameswielrennen.
Bij de KNWU dan, officieel.
Zij was erbij die eerste KNWU-koers van de dames, 30 maart 1964.


Enkele maanden later won ze haar eerste koers.
Op 19 september in Gorinchem, ook wel Gorkum, won ze voor Ans Schut, Bep Naaktgeboren, Anneke van Doesburg en Irene Paul.
Ans Schut?
Jazeker, de latere winnaar van goud met de Olympische Winterspelen van 1968 op de drie kilometer schaatsen. En meerdere wereldrecords gehad.

foto: ron kroon, anefo
Het waren natuurlijk niet alleen mannelijke schaatsers als Kees Verkerk, Jan Bols, Dries van Wijhe, Piet Kleine en noem maar op die in de zomermaanden hun conditie op peil hielden op de racefiets.
En zo zal Alie in barre winters het Wilhelminakanaal bij Lieshout ook wel beschaatst hebben.
Als sponsor Bavaria tandenknarsend moest accepteren dat 't kanaal dichtgevroren was.

derde van links, panorama januari 1964
In 1965 behaalde ze acht overwinningen en werd derde op het NK in Zandvoort achter Ineke van IJken en Bella Hage.


Alie gaat zich met meer sporten bezighouden, trouwt, krijgt kinderen.

met truus smulders uit gerwen in 't wiel, fabiootje werd die dag 15 
En wint in 1977 nog eens voor de aanzienlijk jongere Anne Riemersma en Marjan Bik. Voor de volledigheid, die laatste werd later mevrouw Bert Oosterbosch.

Vandaag wordt Alie Zijlmans 72 jaar. En nog steeds actief.
Proficiat Alice, mooi truike dat van Bavaria trouwens!

5 opmerkingen:

  1. De eerste foto is gemaakt, zoals wij dat zeiden, bij haar thuis in de bossen.
    Haar moeder zei op een keer tegen mij: ha jongen, "bende gij ook besmet".
    Minder gevaarlijk, maar wel herkenbaar in deze Corona tijd.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vraag me af of het wel een "truike" is. Ik kom niet verder dan een T-shirtje....

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Marco, was wel degelijk een "truike", maar dat zie je goed, er zat geen ritsje aan de voorkant. Je moest het zo over je hoofd trekken. Ik had er ook zo een.
    Toen ik mijn eerste hersenschudding viel, kerstmis 1965, is het daarom op de eerste hulp doorgeknipt om het uit te krijgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Tegenwoordig noemt Ale zich Alice. Klinkt toch wat wereldwijzer.
    Truuske, zus van Gerritte, Smulders kwam volgens mij uit Gerwen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Uit Gerwen, dat klopt inderdaad. Heb weer eens iets klakkeloos overgenomen.

    BeantwoordenVerwijderen