Deze advertentie van 1908 maakt het meteen duidelijk,
Frera, fietsen en motoren.
Volle naam: Societa Anonima Frera. Sinds: 1905.
Eigenlijk bestond het bedrijf al langer, oprichter Corrado Frera was eind jaren 80 van de negentiende eeuw al actief. Uitbreiding en verschuiving van werkzaamheden evenals kapitaalparticipaties van anderen leidden tot SA Frera. Het merk Frera bestond feitelijk al een jaar eerder.
In 1909 mogen ze motoren gaan leveren aan het leger en tijdens WO I wordenz e zelfs een hulpfabriek voor oorlogsproductie. Fietsen en motoren, geen geweren of kanonnen.
Zo ontwikkelt Frera zich tot de grootste fabrikant van motorfietsen in Italië.
In 1926 is de productie 200 motorfietsen en meer dan 10.000 fietsen per maand. In 1928 worden 50.000 motoren gemaakt.
In 1929 trekt de oprichter van het bedrijf zich terug en de crisis van de jaren dertig overleeft het bedrijf niet. In 1949 is er een kortstondige opstanding onder leiding van zoon Leonardo maar in 1956 is het echt over.
In 1990 wordt de merknaam opgekocht doot twee ondernemers die in Padua weer Frera-fietsen gaan produceren. En sinds 2016 maakt het merk deel uit van de Olympia-groep met ook Scapin.
Een eerste generatie achterpat van Alan.
En wat heeft dat nou van doen met Frera?
Afgelopen woensdag werd al 'n tipje van de sluier opgelicht,
er bestaat minstens één Alan met Frera-stickers.
Hoe dat nou zit?
Het merk Frera zou in de zeventiger jaren niet hebben bestaan.
Op het internet vond Fabio foto's van slechts twee andere Frera-fietsen uit die tijd, met een ruime marge.
Hoe meer je weet, hoe meer vragen.
Niet dan?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten