donderdag 6 september 2012

Bert Vogels

Hoe komde van spit af? Blijven bewegen, da's het motto.
Flink doorstappen met zwaaiende armen. Het zaakje in de rug loskrijgen.
Fabio dus erop uit.
Achteraf natuurlijk, want dat gezwaai met die armen is geen gezicht.
Achteraf in d'n Zeilberg, op d'n Kranenmortel en verder.
En dan staat daar een vrachtwagen met oplegger achteruit in te steken.
Met levende have.
Alles staat stil en wacht tot de chauffeur zijn klus heeft geklaard.

Ook een wielertoerist.
Zo raakte aan d'n buurt.
Mooi fietske, hattie zeker 40 jaar.
Zeus pedaaltjes, Shimano Crane derailleur, ouwe Dura Ace remmen, Brooks Professional zadeltje ...
Voorwiel is nog gebouwd door Sjeng Konings. Van Asten.
Of ik die gekend heb? Nee, maar Fabio weet wel wie 't was.
D'n ouwere broer van Pouwke en Huub.
Pouwke was nog prof bij Smiths Romeo.

Paul Konings
Bert heeft vroeger nog gekoerst.
Efkes bij de KNWU. Later bij de NWB.



Sinds kort is Bert weer aan het fietsen.
"Stevige poten."
Ja, maar wel met een fors litteken. Van de mijn.
Lang in de mijnen gewerkt. In Limburg. En nou pensioentrekken.

De vrachtwagen blokkeert de zaak niet meer en Fabio gaat weer met z'n armen en benen zwaaien.
En Bert die fietst weer verder. Naar huis. Naar Liessel.

2 opmerkingen:

  1. Hoi Fabio, ons pap belde me op dat hij met iemand had staan praten die vond dat hij zo'n mooie fiets had en dat er foto's van gemaakt waren die op internet gezet zouden worden. Prachtig verhaal wat je erbij hebt gezet, ik ben weer gewoon trots op mijn vader. Ik heb zelf ook wedstrijden gereden en heb mijn oude wedstrijdfiets ook nog, een gazelle ab frame met ook shimano en campagnolo opgebouwd. Dat fietske is ook al weer 28 jaar oud (ik ben zelf 43 en heb jeugd nieuwelingen en junioren gefietst). Hij is helaas niet zo orgineel als mijn vaders fiets want ik heb hem een keer door gazelle (dat wel) over laten spuiten en een vaste voorderailleurnok er aan laten lassen. Maar ook deze fiets is een "mooi fietske" zoals ze niet meer gemaakt worden. Voor het toerfietsen wat ik nu nog doe heb ik begin dit jaar een kuota karma gekocht, "loopt" geweldig.
    Oh ja nog ff een kleine correctie in je verhaal, ons pap heeft in belgie (houthalen en Zolder) in de mijnen gewerkt. Prachtige "blog"!!
    Groetjes Stephan Vogels

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bedankt voor je persoonlijke reactie. Mooi dat je trots op je vader bent. :)
    En, vergis je niet, er worden nog steeds mooie stalen frames gemaakt hoor. Trouwens, Zolder en Houthalen liggen toch ook in Limburg? Belgisch Limburg, dat dan weer wel.
    Grazie,

    BeantwoordenVerwijderen