vrijdag 7 maart 2014

Dubbele Zitbuis Crosser

Zo'n dertig jaar geleden zag je ze vaak op de cross.
Innovatie was dat toen.
Efkes wennen maar 't leek wel voor de hand liggen.
Een kortere wielbasis maakt immers wendbaarder.
En wat is er dan logischer dan door de zitbuis te gaan met 't achterwiel?
Te dicht erop geeft te weinig ruimte waar dan al die prut vast gaat zitten.
En dat willen we niet.
Dus.


Superia had ze.
Empella had ze.


Geïnspireerd door een frame wat rond de Turf Toertocht werd opgeduikeld, gesneukeld zo U wilt, door het Stalen Ros zelf,


ging Fabio op zoek op het Wereld Wijde Web.

En toen viel het nogal tegen.
Eigenlijk bleef 't beperkt tot één fiets en twee frames.
Waarbij het wel eens zou kunnen zijn dat één van die frames de fiets is geworden.
Hieronder dat andere frame.


Op Marktplaats, Nederland.
Niet gek voor 'n fiets van, toen nog, Heeswijk-Dinther.

En hier 't plaatje van die complete fiets.
Die ook nog te vinden is met een plat stuurke.


'Nou, 't begint lang te duren, waar wil je nou heen Fabio?'
Krek mannen.
Het duurt lang.
Het is toch ontzettend vreemd dat een fiets die je toen zo vaak zag, die er zoveel verkocht zijn, dat je die amper nog ziet op het Wereld Wijde Web?
Het zal toch niet zo zijn, dat die allemaal al verrot zijn?
Verroest, gebroken, mee met het oude ijzer?
Ge moet er toch niet aan denken?

6 opmerkingen:

  1. Een praktische tekortkoning wel in dit ontwerp. Een dubbel geringd crankstel was uit den boze. Want een voorderallieur kon er niet op. Dus moest je het met een enkel blad doen en links en rechts ervan een "tandloze" beschermring om het wegspringen van de ketting te voorkomen. Ik heb er ook wel gezien die op dit model een klein beugeltje hadden gemaakt van een oud kettingrandje om dit springen te voorkomen. Want daar had je de grootste kans dat-ie eraf liep, de ketting. Want het is knap onhandig dat een ketting niet blijft liggen. Het gaat nu eenmaal niet over geplaveide wegen. Nou waren er toentertijd meer crossers die zónder dan mét voorderailleur reden. Dus op zich was het niet zo'n gemis. Met een pignon van 6 (of zelfs 5) kon je ruim genoeg spreiding plannen in je verzet. :-) Skon is het wel... ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Die Superia hier heeft een voorderailleur Marco. ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja, klopt inderdaad Fabio. Dat plaatje kwam pas later door bij mij:-). Maar ik doelde meer op de aanvang (begintijd) van dit glorieuze ontwerp door Empella. Inderdaad heeft later Superia dit concept verbeterd.Dat was ik alweer vergeten zelfs. Hoewel het heel baanbrekend leek is het er toch nooit echt van gekomen. Meen zelfs dat Colnago zoiets dergelijks ook nog eens gedaan heeft (uit gewichtsbesparing) met de liggende framebuis(zen). Een aluminium gelugd carbon frame van de beginjaren staat me bij. Hoe dan ook altijd leuk om zulke historie weer terug te zien (en te lezen).
    Vergelijkbaar zag ik frame van Gijs van Hrk uit Veldhoven met een kortere wielbasis door een gekromde zitbuis met de radius van het achterwiel te bouwen. Ik reageerde daar (ook al) op de site van de WIELERSPIEGEL, en Piet Gijsbers was zo vriendelijk om mij het krantenartekel te sturen waaraan ik refereerde m.b.t. het aanbieden van dit ontwerp in de gazellekleurstelling destijds rond de caranavalstijd. TOP....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Colnago deed dat ism Alan. In 1e instantie volledig alu. Afgelopen jaar op het Stalen Ros nog een verkocht geweest. Mooi!
      En die Van Herk is inderdaad ook prachtig.

      Verwijderen
  4. halo , ik ben de bouwer van de frames Empella , zeker een paar honderd gemaakt voor AD VAN EMPEL voor o.a. BAARS /SIMUNEK /KLOECHEK.

    Ben opnieuw bezig met stalen frames tig gelast te bouwen.
    WWW.martelly.be
    M.V.G.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dank voor de reactie Eddy, ik voel me zeer vereerd.
    Om te laten zien dat we hier op de hoogte zijn van uw verdiensten:

    http://fabiofarelli.blogspot.nl/2014/04/dn-jos.html

    Mvg, Fabio

    BeantwoordenVerwijderen