zondag 5 januari 2020

Thuis heb ik nog een ansichtkaart


Iedereen kent 't liedje.
Is 't niet van Wim Sonneveld dan wel 't origineel van Jean Ferrat, La Montagne.
Menig dorpsbewoner herkent er het eigen dorp in.
Die van Deurne ook.
Wat die van Deurne weten en de meeste anderen niet is dat het werkelijk over Deurne gaat.
Deurne staat natuurlijk als metafoor voor al die andere dorpen in de jaren zestig,
maar 'het tuinpad van mijn vader' lag en ligt werkelijk voor U rechts van deze imposante woonstede.
Bepaaldelijk geen betonnen doos met flink veel glas, dat kun je zien.


Hendrik Wiegersma, medicus-pictor, arts en kunstenaar, woonde in bovenstaand pandje en is de vader van 'het tuinpad'. Dit boek is losjes op hem gebaseerd.


Friso Wiegersma, zoon van Hendrik, was de partner van Sonneveld en schreef de tekst in 1965 voor hem.



En wat dit met fietsen van doen heeft?
Weinig.
Enige uitleg is Fabio U wel verschuldigd.
De komende tijd zal hier regelmatig een ansichtkaart met 'n fiets of fietsers erop voorbij komen.
En waarbij de titel hierboven is verklaard.

Vooruit dan,


uit de film 'Help de dokter verzuipt'.


3 opmerkingen:

  1. Geweldig, Fabio! Mooie beelden, mooie muziek! Ik wordt er iedere keer stil van!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk Fabio.
    Doet me weer aan de tijd terug denken dat ik op het Peelland College zat en op de fiets de streek Helmond-Deurne en omgeving doorkruiste.

    BeantwoordenVerwijderen