art: james e. kelly, 1887 |
Écht?
Nee, niet echt.
Er is gefoeteld, Stevens fietst helemaal niet, het wiel rust tegen een rotsblok.
Ook geënsceneerd maar daar gaat het nu niet om.
Hij heeft het wel degelijk écht gefietst en ook op 'n hoge bi.
Het kon ook niet anders, toen Stevens aan in 1884 in San Francisco z'n tocht begon bestond er nog niks anders. En toen ie daar terugkwam in december 1886 bestond de Rover Safety, eigenlijk de huidige fiets, net een goed jaar.
En wat had onze Thomas bij?
Reserve-sokken, een reserve blouse, een regenjas (ook te gebruiken als slaapzak en tent) en een revolver. Een Smith & Wesson, dan ben je meteen met zij drieën.
zoiets |
Hij fietste eerst via Chicago naar Boston en bracht de winter door in New York.
Toen stak hij de Atlantische Oceaan over naar Liverpool, fietste naar Londen, stak het Kanaal over naar Calais en fietste via Parijs, Wenen naar Constantinopel.
Daar nam ie een rustdag of wat, klungelde wat aan z'n fiets en kocht een andere revolver.
Onderweg naar Teheran kwam die goed van pas toen ie werd overvallen.
Bij de sjah van Perzië in het paleis overwinterde Stevens.
Ruimte genoeg, Zijne Hoogheid had 84 vrouwen!
In maart 1886 vertrok Stevens weer, richting Siberië. Dit ging echter mis, hij kreeg daar geen toestemming voor. En toen hij Afganistan probeerde werd daar ook geweigerd.
Er zat weinig anders op dan weer terug te gaan naar Constantinopel, deels met een boot en de trein.
Van daaruit met de boot naar India en dan op de fiets naar Calcutta waar ingescheept werd naar Hongkong en China.
Weer op de fiets naar Shanghai en met de boot naar Japan waarna hij naar Yokohama fietst. Daar komt hij 17 december 1886 aan en heeft dan 21.700 km gefietst.
Met de boot gaat hij terug naar San Francisco waar hij in de loop van januari weer arriveert.
Toch andere koek dan met Cycletours in de fietsbus naar Frankrijk.
Thomas Stevens:
24 december 1854 - 24 januari 1935
Geen opmerkingen:
Een reactie posten