vrijdag 17 april 2015

Tokyo

Tokyo,
I'm on my way and in my new Toyota it's not so far away.
Wie kent 't niet?




Een beetje bermtoerist had in 1964 volgens Fabio nog nooit 'n Toyota gespot.


Wel Dafjes, daarvan waren d'r meer dan genoeg.


Rob Slotemaker deed met 'n Variomatic mee aan de GP in Zolder maar kwam helaas niet ver.

foto: anp, dick koersen
Nee, dan deden ónze jongens het beter.
Welke jongens? Voetballen?
Neeje, die gingen in de tweede ronde van het EK onderuit tegen Luxemburg.
Luxemburg!

Nee, we hebben over onze jongens in Tokyo, Tokio schreven we toen nog.
Ada Kok, allá, da's inderdaad 'n vrouw, nie flauw goan doen hè, nou, die won zilver met zwemmen.
Nippon huilde vanwege het goud van Anton Geesink met judo.


Een hele jongen die Anton,
maar niet met het meervoud van ónze jongens.
Die van dat andere, totaal onverwachte goud.


Nát waren ze, de favoriete Italianen en Zweden.
Bart Zoet, Jan Pieterse, Eef Dolman en Gerben Karstens ook maar wel met goud.

foto: jac. de nijs
Hierboven het gouden kwartet bij terugkomst boven aan de vliegtuigtrap.
Van dat andere Nederlandse paradepaardje destijds, de KLM.

Nou waren ze niet met z'n vieren in Tokyo.
Henk Cornelissen en Harry Steevens hoorden ook bij de selectie.
Hieronder zie je ze samen in training.

foto: anp
Toen was 't nog zonnebrillen-weer.
Net als hieronder, met de teamautomobiel.
Eef en Bart zijn d'r efkes niet bij, Joop Middelink, bondcoach en tweede van rechts, wel.
Betere reclame voor D'n Daf dan Rob Slotemaker op Zolder.

Tokyo, I'm on my way
en in minnen nèjjen Daf is 't not so far away.

foto: collectie gerard wolfs, voorheen frits van griensven

Met dank aan Theo Buiting.

2 opmerkingen:

  1. In de loop van 1954 zijn bij D.A.F. In Eindhoven een aantal zeer bekwame medewerkers onder leiding van Hub van Doorne begonnen met de ontwikkeling van de DAF personenauto. Ing Joan van der Brugghen speelde een belangrijke rol voor de techniek, terwijl Wim van den Brink de styling voor zijn rekening nam. Het resultaat werd op de RAI van 1958 aan het publiek getoond.
    De DAF 600 met Volautomatische aandrijving. De auto had een zelf-ontworpen en zelfgebouwde 600 cc. Luchtgekoelde boxermotor. De bediening van de auto was bijzonder eenvoudig gehouden.
    De reacties waren enorm positief. De productieplannen moesten in korte tijd worden vergroot. Alles leek op rolletjes te gaan. De pogingen om iedereen in de auto te krijgen mislukten door een aantal factoren: Het totale gebrek aan Nederlands Chauvinisme, waardoor alles wat uit het buitenland komt beter zou zijn dan een Nederlands product. Dit is een eigenschap die in de ons omringende landen bijna niet bestaat. Ook met de trucks heeft DAF deze moeilijkheid moeten overwinnen. Een reclamecampagne die jongelui blijkbaar niet aansprak. Een minachting van de Automaat, een schakelbak is veel sportiever enz. enz... Alle mogelijke loze argumenten om maar vooral geen unieke Nederlandse auto te rijden. Later toen men zwaardere motoren ging toepassen en de carrosseriën in Italië liet ontwerpen wonnen de auto's aan populariteit. Talloze sportieve successen waren blijkbaar ook niet genoeg om het, vooral Nederlandse, koperspubliek over de streep te halen. In landen als Frankrijk en België spraken de sportieve successen wel aan. De oliecrisis en de pessimistische uitspraken van de toenmalige Minister President den Uyl gaven mede de doorslag om de personenautodivisie te verkopen aan Volvo Personenauto, Zweden. Om winstgevend te zijn moest men, op korte termijn, het productieaantal verdubbelen. Dit bleek onhaalbaar voor een relatief kleine autofabrikant. Dat betekende het einde van de Nederlandse personenauto-industrie. Ook mag niet onvermeld blijven dat de Automatische Transmissie (tegenwoordig CVT genaamd), te danken is aan DAF's activiteiten op het gebied van de personenwagen. Een enorm succes dat door toepassing ervan door autofabrikanten wereldwijd dagelijks nog word toegepast. (Inmiddels meer dan 50.000.000 keer).
    Er zijn in Nederland de nodige pioniers bezig geweest om een Auto-industrie op te zetten. DAF heeft samen met enkele grote maak-industrieën een vliegwielfunctie hierin gehad. Het is goed om te zien dat DAF nu de meest succesvolle Truckfabrikant van Europa is. Als onderdeel van het grote Amerikaanse Paccar worden deze successen nu wereldwijd uitgedragen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooie toevoeging, dank je. Overigens was het pessimisme van Joop den Uyl wel terecht is inmiddels ruim gebleken.

    BeantwoordenVerwijderen