Vaak wordt Fabio de vraag gesteld hoe dattie nou weet wat voor type Alan een bepaald frame of fietske betreft. Of van welk jaar dattie komt.
Aan de hand van dit ouwe en vieze frameke zullen we eens zien hoever we komen, waar we uit komen. Kijkt U mee?
Uit de overzichtsfoto hierboven is bijna alles al af te leiden.
Het model, Competition, vanwege de zadelpenlug en de bevestiging van de staande achtervork.
Dat 't 'n oudje is, vooral vanwege het gebrek aan kabelgeleiders op de bovenbuis.
Maar laten we wat meer inzoomen op wat details.
Het gat in de achterpatten is driekantig. Vanaf 1976 is dat 'n rondje.
Dit frame is dus van tussen 1972, toen de eerste Alans werden gemaakt, en 1976.
Verder is de pat, los van de stelschroef, één geheel. Dit veranderde in 1975.
Ook zien we op de rechter liggende achtervorkbuis geen nokje voor de derailleurkabel. Deze verschijnen tussen 1972 en 1974.
Op basis van de foto hierboven mogen we concluderen dat het een frame betreft van tussen 1972 en begin 1975. Mogelijk zelfs van 1972 omdat dat derailleurkabelnokje er niet opzit.
De vorkkroon is niet voorzien van een gravering, inscriptie. Er staat geen 'Alan' op.
Dat was alleen het geval bij de Competition en de Sprint.
Let wel, we hebben al gezien dat er een bovenbuis is, dit frame is daarom géén Lady.
En er zit ook geen bevestiging voor een standaard op 't mannetje tussen de liggende achterbrug, het is geen Tourist.
In 1981 verandert voor alle modellen de vorm van de voorpatten én de doorsnee van de vorkschede op het bevestigingspunt. Deze gaat van 12,5 mm naar 13,5 mm.
Deze vorm van de zadelpenlug en de bevesting van de achterbrug wijzen op het model Competition.
Ook zien we de maat van het frame in de zadelpenlug gegraveerd.
Dit betekent eigenlijk dat U vergeefs gaat zoeken naar een gegraveerde tijdsaanduiding op 't frame.
Vanaf eind 1979 staat aan deze zijde net onder de zadelpenlug in de staande buis een code gegraveerd waaruit bouwmaand en- jaar af te leiden zijn. Vanaf 1980 ook de naam van het model.
Nu wordt het leuk.
Onderop de bracket staat een nummer en dat nummer zegt niks.
Althans, niemand kan zeggen wat het betekent, ook de mensen van Alan zelf niet.
Maarre ..., géén derailleurkabel-geleidingsnokjes onder de bracket.
Dat deden ze pas vanaf 1973.
Dit frame is daarom van 1972.
Tenminste als alles klopt.
Fabio heeft naar eer en geweten gebruik gemaakt van de kennis en hulpmiddelen die hij ter beschikking heeft.
En kan het dus mis hebben.
Gelukkig hebben we 't hier maar over 'n fietsenframe, niet over 'n mensenleven.
Oh ja, U ziet dus nog 'n keer dat er geen remkabelnokjes op de bovenbuis zitten.
Dat deden ze pas vanaf 1978.
Hierboven de uitermate handige determinatiekaart die Piero Zanini voor ons onnozelaars ontwikkelde. U kunt deze met 'n link naar een vergrote versie aan de rechterzijde van deze blog vinden.
En de stickers, de decals zo U wilt?
Die zeggen bij 'n Alan over het algemeen erg weinig.
Ze waren immers op het geanoniseerde aluminium geplakt.
En dit frame behoefde door die anodisering geen laklaag.
De stickers waren daarom vaak snel beschadigd en werden ook regelmatig vervangen.
Fabio hoorde van een bekende ex-cyclocrosser dat deze bij 'n Alan altijd een hele stapel framestickers kreeg.
Dan hebben we het nog niet gehad over al die fietsmerken die hun eigen naam op dat verrukkelijk lichte framepje plakten.
Nou, dan weet je het wel.