zaterdag 27 december 2014

Sgon Sgoen

En inenen zag Fabio 't wit voor de ogen.
Terwijl ie nog maar amper wakker was.
De gewoontegetrouwe snelle blik tussen de gordijnen door,
wow, winter!


Tijd voor de recent aangeschafte winterschoenen.
Met een beetje bof gaat 't nog wat vriezen.
Passen doen ze, ook op de fiets.
Op Eerste Kerstdag hadden ze hun maidentrip, of hoe noemt men de eerste beurt van schoenen?
Maar toen was het nog niet winter genoeg,
de schoenplaatjes moesten gesteld.
Zeg maar voorbereiding op winterpret.
Net zoiets als de schaatsen uit het vet halen,
maar dan anders.

Maar heeft U dat ook?
Dat U het idee heeft steeds kouwelijker te worden?
Vroeger toen alles beter was, om maar eens een gevleugelde uitdrukking te gebruiken,
toen waren in ieder geval de voeten van Fabio veul minder vlug koud.
En hij denkt dan dat dat wel niet alleen bij hem zo zal zijn.

Overschoentjes waren de hele winter afdoende.
En écht niet van de kwaliteit waar Fabio het tot heden mee deed in de winter.
Laat staan die van vroeger,
toen de voeten beter waren dan de overschoentjes.

Fabio had blauwe, van Frans Linssen.
In Oploo, krek!
Geen foto van die schoentjes,
wel van de nering van Frans.
En Toos dacht Fabio zich te herinneren, die liep wat moeilijk, met een prothese.

BHIC archief foto

Links de werkplaats, rechts de winkel.
Later, toen deze foto nog gemaakt moest worden, kwam d'r achter nog een toonzaaltje bij.
Louter racefietsen.
Het schijnt dat er een afvoerputje was gemaakt recht voor de etalageruit.
Ge snapt 't, 'n kwijlriool.

Maar we dwalen af, het ging over schoenen, overschoenen.
In diejen tijd van die blauwe overschoenen van Fabio,
vroeger toen alles beter was,
toen had JJ, de trouwe lezer kent 'm inmiddels wel, rode overschoenen.
Van Bianchi.
G. Bianchi.
Da's niet celeste, da's ook wit.
Als sneeuw.


Wordt vervolgd.

2 opmerkingen:

  1. Kouwelijker naar gelang ouder worden. Ik ken het. Ik heb er wat op gevonden. Ik hoef de wintergarderobe niet meer bij te houden. Nadat ik besloten heb dat ik met dat gure weer de fiets niet meer op ga. Als het overschoenen weer wordt, dan blijf ik binnen. Dan maar (geestdodend) op de hometrainer. De laatste overschoenen zijn nog mar een keer aan geweest. Windjack heb ik weggegeven. Een gewone trui of twee over elkaar met mouwstukken is het eindstadium. Om vervolgens weer te wachten op weer dat ge zelfs geen zweethemd onder de trui aan hoeft. Da's meer mijn weer tegenwoordig... (Ehhh. ik heb wel boven het kwijlputje daar gehangen in Oploo)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Da's een radicale oplossing, ik weet niet wat Frans en de vrouw daarvan gevonden zouden hebben. ;)

    BeantwoordenVerwijderen