zondag 2 februari 2020

Lauterwasser


Stuurtje hè?
Prachtig toch?
En weer helemaal in, voor de retros, de hipsters én sommige renners.


Komt van 'n Brit,
nou ja,
z'n vader was 'n Duitser die naar Frankrijk emigreerde en daarna naar Engeland.
Een Europeaan zou je dan beter zeggen maar mogelijk denken ze d'r aan de overkant van Het Kanaal anders over.


Voordat ie constructeur werd wielrende Jack. Hij deed mee aan de Olympische Spelen van 1928 in Amsterdam en werd vijfde met de individuele tijdrit op de weg. Destijds werd er een ploegenklassement gemaakt van de eerste drie van een land wat de Britten recht gaf op de bronzen medaille (2e, 5e en 26e plek). Thuisgekomen bleken ze zilver in plaats van brons te hebben vanwege een declassering. De zilveren medaille werd opgestuurd en de bronzen mochten ze ook houden. Zoiets schijnt vaker te gebeuren...

de betreffende zilveren medaille
In Londen ging hij aan de slag met de ontwikkeling van lichte fietsen. Het begon met dat stuur in 1929. Maar frames en complete fietsen volgden.


Het bleek echter geen vetpot, hij sloot z'n winkel en ging in dienst bij Rudge.


Niet lang daarna vertrok Lauterwasser naar BSA.
In WO II ontwikkelde hij daar een vouwfiets voor parachutisten.


Nadien ging hij nog aan de slag bij Raleigh en Alex Moulton.


Bij Moulton hield hij zich onder andere bezig met de ontwikkeling van fietsen met vering.




John Jacob Lauterwasser:
14 juni 1904 - 2 februari 2003

Geen opmerkingen:

Een reactie posten