woensdag 25 mei 2022

Peter Gödde, Alan en Esmi

 


Een petje als dit heeft Peter Gödde ooit gepast.
Hoewel ...


Op Peter's brede borst staat duidelijk Jan van Erp-Saicis, 
op z'n pet staat overduidelijk Viner.
Zou 't bijbehorende paars-witte petje 'm níet hebben gepast.
Net zoals 'n Alan, zie z'n mouwen, 'm niet pastte.

Qua maat lukte 't nog wel met maximaal 63x61 center-center.
Het was de combinatie van brute kracht en meer dan honderd kilo die 't frame opbrak.
Viermaal vernachelde hij al rijdend 'n frame.
Dat werd te gortig en reden voor Piet Rentmeester, de toenmalige Alan-importeur, in te grijpen.
Een stalen frame werd zilverkleurig gespoten, bestickert en het probleem was opgelost.


Wat jaren eerder reed Gödde met oa Kees Verkerk en Jac van Kessel voor Esmi.
Niet op rolschaatsen natuurlijk,
op twee wielen en skeelers bestonden toen nog niet.


In die tijd reed Gödde op 'n Harrie Hartman, 
Roog Bikes heeft er al een tijdje eentje te koop op Marktplaats, maatje 61,5.
Grijp uw kans!
Die van Gödde was met dubbele zitbuis, volgens Peter zelf.
Niet dat je er zo wat van ziet maar zo'n man verzint zoiets natuurlijk niet.


Deze beminnelijke krachtpatser is vandaag 72 jaar geworden.

2 opmerkingen:

  1. De paarse tegelbrigade reed volgens mij achtereenvolgens op Alan, Viner, Concorde en Saronni.... Overigens hoefde je geen 100 kilo te wegen om het record gebroken lugs op Alan's te vieren. Moet gezegd dat ze de "levenslange" garantie wel serieus namen, en ook Rentmeester speelde daarin altijd een sportieve rol. Vind ze nog steeds erg mooi, en weer steeds mooier worden misschien wel. Maar ik ben genezen... :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bijna goed Marco, je moet in de volgorde Saronni (1980) en Concorde (vanaf 1981) omdraaien. En ja, ik (1,94 meter) werd in mijn wedstrijdjaren (79 kilo, kom daar nu nog maar eens om!) gewaarschuwd dat Alan fantastische frames maakte, maar niet voor mij. Onze onvolprezen blogger (die ik helaas nog nooit hen mogen ontmoeten) lijkt ,e op basis van de foto's beter geschikt voor dit merk. Overigens had mijn vader vroeger nog een pr-foto van de Esmi ploeg met Verkerk, Godde en Van Kessel. "Esmi rolschaatsen, ijselijk goed" was de slogan, als ik het mij goed herinner.

    mvg

    CyclesGoff

    BeantwoordenVerwijderen