dinsdag 8 december 2020

Uit Fabio's Billy, Martin Ros

Jeugdherinnering 
na de wielerwedstrijd
op de mulle zandbaan
slenterde ik huiswaarts
door de zomervelden

de stank van massageolie
vermengd met stof en zweet
op de bodies van de renners
zat nog in mijn neus

vreemd: ik ontdekte 
voor het eerst de spermageur 
van haast gerijpte rogge
in de avondzon

thuis nam ik hanig
van trots mijn fiets
en sprintte uiterst soepel
het dorp door naar mijn lief 

Frans Babylon (uit: Een liefhebbend geheugen corrigeert, bloemlezing 1968)

Een eerste hoofdstuk met de titel 'Een rijke roomse jeugd als voorspel' wat dan ook nog begint met een gedicht van een Deurnenaar. U begrijpt, Fabio's aandacht was gegrepen. 
Voor de duidelijkheid, Frans Babylon heette in 't echt Frans Obers en was de oudste zoon van vertegenwoordiger in rijwielen Harry Obers. De kans dat schrijver dezes al meer dan dertig jaar woont op bovenvermelde mulle zandbaan is zeker niet denkbeeldig. 


Heldenlevens, Martin Ros
vierde druk: oktober 1986

En in het volgende hoofdstuk over Jean Robic op bladzijde 35 de volgende strofe .. 
"In Klein-Rome werd ons vanuit de biechtstoel krachtig aangeraden vooral veel te zwemmen en veel te fietsen, liefst zo vroeg mogelijk in de ochtend en overdag als de onkuise beelden en verlangens kwamen. Daardoor werd het wielrennen een bij uitstek katholieke sport."
Het zal de lezer duidelijk zijn dat Martin Ros' boeken en boekjes over wielrennen een prominente plaats innemen in Fabio's Billy 



Martin Ros:
Hilversum 2 januari 1937 - Amersfoort 8 december 2020

2 opmerkingen:

  1. Met een prachtig, ontroerend verhaal over de grote Fausto.

    mvg

    Cycles Goff

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Helemaal waar! Zijn latere uitgebreide versie hiervan staat naast Heldenlevens in de kast.

    BeantwoordenVerwijderen