donderdag 25 augustus 2022

Crack Alan Balhoofdlug

Welles!
Nietes!


"Klaar voor de oud-ijzer boer!"
W/N
"Levensgevaarlijk!"
W/N
"Alleen nog goed als wall art, muurkunst."
W/N
"Een kennis van mij kent iemand die ze last, geen enkel probleem."
W/N
"Een exact passende klem eromheen, de enige manier."
W/N
"Je bent wel gek om hierop te rijden."
W/N


Je kunt het natuurlijk ook gewoon vragen aan de mensen die deze frames ooit maakten.
Alberto Falconi, zoon van oprichter Lodovico en de Al van Alan, is dan de meest logische om te benaderen. 
Fabio heeft de goede man meerdere malen proberen te pakken te krijgen met enkele vragen maar het is 'm nooit gelukt contact te krijgen. 
De eigenaar van bovenstaande Alan Super Record had eind 2013 meer geluk.



Omdat schrijver dezes begrijpt dat niet iedereen het Italiaans machtig is heeft hij Google Translate aan het werk gezet.
"Goedemorgen, helaas is er geen mogelijkheid meer om deze oude Alan frames te repareren. Op de foto is de scheur erg diep, maar gezien het feit dat met de bovenste kruising de balhoofdbuis en de vorkbuis een afdichting vormen, de headset vastgedraaid, voor ons zouden er geen problemen moeten zijn met het plotseling instorten van het frame. Uiteraard kunnen we dit niet 100% garanderen gezien de leeftijd van de materialen. Hartelijke groeten, Alberto Falconi/Alan fietsen"
Prik efkes door de onvolkomenheden van de vertaling door en de boodschap is wel helder.
Voor de duidelijkheid, 
de aluminium buizen van een Alan zijn middels fijne schroefdraad en hoogwaardige verlijming verbonden aan de gegoten aluminium lugs.
Lijm houdt niet van warmte, het gaat dan loslaten.
In het geval van balhoofdlugs wordt structuur ook gegeven door het gemonteerde balhoofd.


Deze foto is weer iets héél anders maar dat was de echte kenners onder U natuurlijk allang duidelijk.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten