vrijdag 4 december 2015

Belhamel

Het was weer eens raak afgelopen woensdag.
Fabio maakte een rondje met veel fietspad.
Althans de eerste helft van het ritje.
Niet dat dit laatste van belang is voor het verhaal maar het is wel zo.

De fietspaden zijn van belang voor het verhaal.
Binnen vier kilometer moest ie in de remmen, werd 'm geen voorrang gegeven door 'n auto.
U bent ongetwijfeld met onderstaande karakteristiek van voornoemde bekend.


Ook slow on the fietspad.
Weinig reden voor de automobilist in kwestie om de snelheid van de voorranggerechtigde verkeerd in te schatten. Want zó slow istie nou ook weer niet.

Dit gebeurde hem een keertje of zes.
En voor de stedeling die nu rechtop gaat, in staat van allertheid geraakt, wil reageren,
Fabio heeft het over het platteland, het buitengebied.
De kans op een overstekende otter is niet veel kleiner dan die op een overstekende auto.
'Man, wa kunde gij overdréve ...'
Natuurlijk heeft Fabio alle begrip voor het grijsblauwe omaatje maar dat was er maar één.

Op enig moment hattie zelf een 'vingerke' in gedachten.
In gedachten,
denken mag maar met het gedachte in praktijk brengen, daarmee moet je opletten.
Goed opgelet dus.
Niks 'vingerke'.

Het inhalen, ja ja ... ondanks slow, ging ook vrij goed.
Genoeg gekuch en gerochel en nog wat langzamer,
Fabio ging ze allemaal zonder ongelukken voorbij.
Goed opgevoed als dattie is steeds bij het passeren een 'dankuwel'.
Dan slikken ze dat 'bel' wel in.
'Hedde gij gîn bel dan?'


Jawel, maar de racefiets frequenteert Fabio zonder bel.
'Huh?'
Hij heeft geen bel op z'n racefiets!
'Zeg dè dan! Wa duidelijkheid kan gîn kwoad.'

Vroeger hattie wel 'n bel.
En waarom dattie d'r nou geen meer heeft daar kwam ie laatst achter bij 'n bezoek aan Neerkant.


D'r zit geen pomp meer tussen 't frame.
En op de pomp hoort de bel.
Bij een wielertoerist dan.
Een coureur heeft geen bel.
Dat is gevaarlijk bij het slaan met de pomp.

Omdat de pomp niet écht onderdeel is van de fiets kon je als wielertoerist blijven denken dat je een echte wielrenner was. Want er zat geen bel op je fiets.
Kortom, het is volkomen logisch dat de veiligheid op het fietspad zal toenemen als het sloping fietsframe wordt verboden.


Toch?


2 opmerkingen:

  1. Oké, nou gaat het belleke rinkelen... ;-) Leuke vertelling en zoals bekend herkenbaar...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zelf heb ik door dat gez@@@@ over bellen een bel aangeschaft en geplaatst tussen stuurnok en balhoofd. Helpt helaas geen zier. Men kletst vrolijk verder en blijft de volle breedte van het fietspad benutten. Overweeg nu -net als vruuger op mijn eerste jongensfiets- weer speelkaarten langs de spaken te laten knetteren om zo vrij baan te bewerkstelligen.

    Goed weekend aan u allen!


    Fausto Roppi

    BeantwoordenVerwijderen